Rzadko wysyłamy już listy. Jednak czasami zachodzi taka potrzeba i wówczas należy poprawnie zaadresować kopertę, by dotarła do odbiorcy. Nie jest to wcale trudne i na pewno nie raz w życiu się przyda, bo nawet jeśli nie piszemy do nikogo listów, to musimy wysłać na przykład pismo do urzędu albo ktoś prosi nas o szybkie przekazanie dokumentów i jedyną opcją jest skorzystanie z usług poczty. Jak więc adresować kopertę?
Przygotuj kopertę i długopis
Zanim zapakujesz i zakleisz kopertę, zaadresuj ją. Kiedy bowiem się pomylisz w adresowaniu, będziesz mógł w każej chwili użyć nowej koperty. Tą zaklejoną musiałbyś otwierać, a to też grozi jej uszkodzeniem czy nawet uszkodzeniem zawartości. Następnie przygotuj dobrze piszący długopis, który się nie rozmazuje ani nie plami. Estetyczne zaadresowanie listu świadczy bowiem o nadawcy. Jeśli zrobisz to byle jak, a wysyłasz list do ważnej instytucji, na pewno zwróci ona uwagę na jego wygląd.
Napisz czytelnie potrzebne dane
Aby list dotarł na miejsce, musisz czytelnie napisać adres i dane odbiorcy. Tylko wtedy listonosz je odczyta i dostarczy kopertę we właściwe miejsce i do odpowiedniej osoby. Jej imie i nazwisko/nazwę firmy i działu/ nazwę instytucji oraz adres piszemy po prawej stronie w dolnej części koperty. W adresie musisz zawrzeć ulicę, numer domu i ewentualnie mieszkania czy też numer budynku, także kod pocztowy i oddział poczty. Dla przesyłek zagranicznych warto dopisać kraj. W górnej części po lewej napisz analogicznie swoje dane, żeby ktoś wiedział, od kogo dostał list. W zasadzie to wszystko. Przyjęło się, że przed imieniem i nazwiskiem adresata piszemy skrót Sz. P. czyli Szanowny Pan/Pani/Państwo. To grzecznościowy zwrot, by okazać komuś nasz szacunek. Przyda się podczas adresowania listów formalnych.