Najlepsze Porady KulinariaTofu — czy warto je jeść?

Tofu — czy warto je jeść?

Tofu — czy warto je jeść? Tofu

Tofu kojarzy Ci się ze zdrowym, aczkolwiek pozbawiony smaku produktem spożywczym? Warto dowiedzieć się trochę więcej o tym produkcie pochodzącym z Dalekiego Wschodu (to właśnie tutaj ma najwięcej sympatyków). Tofu bez większego problemu znajdziemy na półce każdego sklepu spożywczego lub większego hipermarketu — to tylko jeden z wielu czynników jego popularności. Czym tak naprawdę jest tofu? To przede wszystkim cenne źródło białka pochodzenia roślinnego. Pomimo zdrowotnych właściwości tofu nie należy wprowadzać do codziennej diety, ponieważ może wywoływać niepożądane działanie. O wszystkim dowiesz się w poniższym artykule.


Tofu, co to jest?
Tofu funkcjonuje również pod nazwą dofu oraz doufu i jest to specyficzny rodzaj twarogu, który powstał w I wieku p.n.e. w Chinach. Przez wielu nazywany jest również mięsem sojowym ze względu na wysoką obecność białka. Produkt ten powstaje pod wpływem koagulacji, czyli dodania do mleka sojowego soku z cytryny, soli oraz chlorku magnezu. Gotowe tofu wystarczy odsączyć z serwatki, podlega ono wyprasowaniu, a następnie jest sprzedawane. Oprócz białka roślinnego znajdziemy w nim wiele aminokwasów, wapń oraz fosfor.

Dlaczego tofu jest popularne?
Popularność tofu widoczna jest przede wszystkim w Chinach, czyli kraju, z którego pochodzi. Niesłabnącym uznaniem cieszy się również w Japonii. Po tofu sięgają wszyscy weganie oraz wegetarianie, w których diecie brakuje białka. Tofu może być spożywane przez osoby dbające o szczupłą sylwetkę, ponieważ zawiera mało tłuszczu oraz kalorii. Czy każdy może jeść tofu? Niekoniecznie. Tofu jest produktem dość kontrowersyjnym, ponieważ soja dość często jest modyfikowana genetycznie. Niepokojąca w tofu jest obecność fitoestrogenów, które wykazują podobne działanie co estrogeny, czyli hormony płciowe.

Jak wpływają na nas fitoestrogeny?
Fitoestrogeny składają się z izoflawonów tj.: genisteina, daidzeina oraz glyciteina — owe substancje mają zdolność hamowania wzrostu niektórych komórek nowotworowych — przypuszcza się, że minimalizowany jest rozwój raka piersi. Z drugiej strony ich nadmiar może przyczynić się do powstawania w organizmie wielu schorzeń, np. problemów trawiennych, chorób tarczycy, zaburzeń serca lub problemów z układem rozrodczym.

Czy tofu należy całkowicie wykluczyć z diety?
Zjadanie tofu w rozsądnych ilościach nie będzie miało negatywnego wpływu na nasze zdrowie. Nie ma żadnych przeciwwskazań do sięgnięcia po nie od czasu do czasu. Kobietom pomoże zwalczać nieprzyjemne skutki menopauzy, np. zmęczenie, senność, uczucie gorąca, nerwowość czy wahania nastrojów. Dodatkowo tofu może obniżyć ciśnienie tętnicze krwi oraz LDL, czyli poziom złego cholesterolu. Nie każdy powinien spożywać tofu. Warto pamiętać, że soja jest silnym alergenem, który prowadzi do powstawania uczuleń. Osoby na diecie wegańskiej powinny wybrać raczej warzywa strączkowe, a tofu jadać sporadycznie.

Dodaj komentarz


Najciekawsze porady

Podobne porady - warto przeczytać

Ostatnio komentowane porady

praca marzeń!
praca marzeń!
Polecam zabiegi u doktor Pardy.
Zrobione, mam nadzieję, że będą pyszne. Nie mogę się ich...
Moją ulubioną zupą jest grzybowa, koniecznie z grzybków z...
Zawsze na ogniskach brakuje nam korkociągu. Zapiszę sobie tą...
Chipsy to zawsze z ziemniaka albo ewentualnie batata