Zakup sprzÄ™tu AGD czy RTV wiąże siÄ™ z dużym wydatkiem. Sprzedawcy, którzy chcÄ… zarobić dodatkowo na swoich klientach mogÄ… jednak posuwać siÄ™ do dziaÅ‚aÅ„, które nierzadko balansujÄ… na granicy prawa. Jak chronić siÄ™ przed niepotrzebnymi wydatkami i na co uważać podczas zakupów w sklepie z elektronikÄ…?
Przedłużona gwarancja - czy warto wykupić?
Podczas zakupu wartoÅ›ciowego sprzÄ™tu w 99% przypadkach bÄ™dziemy namawiani na wykupienie przedÅ‚użonej gwarancji. Najczęściej jej koszt to 10-30% wartoÅ›ci danego sprzÄ™tu. Niestety, to co okreÅ›lane jest jako "gwarancja", w rzeczywistoÅ›ci wcale gwarancjÄ… niÄ… nie jest, bo tej - z mocy prawa, może udzielić nam wyÅ‚Ä…cznie producent urzÄ…dzenia. Za co w takim razie pÅ‚acimy? Za polisÄ™, której udziela nam firma ubezpieczeniowa, z którÄ… sklep ma podpisany kontrakt. Za sprzedaż polis, sklep otrzymuje prowizje, natomiast korzyÅ›ci jakie wynikajÄ… z takiej umowy dla kupujÄ…cego sÄ… zazwyczaj wÄ…tpliwe. OczywiÅ›cie w niektórych przypadkach ubezpieczenie sprzÄ™tu może siÄ™ opÅ‚acać, jednak w takim przypadku należy dokÅ‚adnie przeczytać OWU (Ogólne Warunki Ubezpieczenia) zwracajÄ…c szczególnÄ… uwagÄ™ na wyÅ‚Ä…czenia. W przypadku telefonów komórkowych, ubezpieczenie może nie obejmować czÄ™sto stÅ‚uczenia ekranu, a w przypadku laptopów nie bÄ™dzie chroniÅ‚o przed zalaniem. Dodatkowo z wielu tego typy polis można skorzystać tylko jeden raz, nawet jeÅ›li wciąż obowiÄ…zuje okres ochronny.
Reklamacja bez paragonu - czy jest możliwa?
Wielu sprzedawców odmawia udzielenia reklamacji, jeÅ›li klient nie przedstawi paragonu. Tymczasem decyzjÄ… UOKiK paragon nie jest niezbÄ™dny do udzielenia reklamacji. JeÅ›li ulegÅ‚ on zniszczeniu, zblakÅ‚ lub zaginÄ…Å‚, dowodem zakupu może być wyciÄ…g z konta bankowego, potwierdzenie pÅ‚atnoÅ›ci kartÄ…, a nawet oÅ›wiadczenie pisemne Å›wiadka, który towarzyszyÅ‚ nam w trakcie dokonywania zakupu.
Ubezpieczenie ratalne - czy jest obowiÄ…zkowe?
Klienci, którzy potrzebujÄ… zakupić dane urzÄ…dzenie, a nie dysponujÄ… odpowiedniÄ… gotówkÄ…, czÄ™sto decydujÄ… siÄ™ na zakup w systemie ratalnym. Wielu sprzedawców w takich przypadkach wprowadza klientów w bÅ‚Ä…d, informujÄ…c, że kredyt trzeba obowiÄ…zkowo ubezpieczyć. Tymczasem ta opcja zabezpieczenia powinna być zawsze Å›wiadomÄ… decyzjÄ… kupujÄ…cego. W polskim prawie nie ma obowiÄ…zku ubezpieczania kredytów. Sprzedawcy czÄ™sto straszÄ… klienta, że brak ubezpieczenia bÄ™dzie skutkowaÅ‚ odmownÄ… decyzjÄ… banku, jednak takie sytuacje zdarzajÄ… siÄ™ niezwykle rzadko.
Rękojmia - kiedy przysługuje?
WiÄ™kszość osób nie ma nawet Å›wiadomoÅ›ci, że oprócz gwarancji producenta istnieje coÅ› takiego jak rÄ™kojmia. WiÄ™kszość sprzedawców także o niej nie wspomina, bo jest ona dla nich bardzo niewygodna. RÄ™kojmia przysÅ‚uguje w każdym przypadku, gdy zakupiony przez nas sprzÄ™t wykaże wady i niezgodność z umowÄ…. RÄ™kojmia obowiÄ…zuje także w tym przypadku, gdy producent nie udzieliÅ‚ gwarancji. WedÅ‚ug Kodeksu Cywilnego, w takich przypadkach odpowiedzialność za wadliwy sprzÄ™t ponosi sprzedawca. RÄ™kojmia umożliwia również klientowi zażądanie, co sklep powinien zrobić z uszkodzonym sprzÄ™tem. Można w takim przypadku zażądać wymiany towaru na nowy, obniżenia jego wartoÅ›ci lub zwrotu pieniÄ™dzy. Sprzedawca może odmówić speÅ‚nienia naszego żądania tylko w niektórych przypadkach okreÅ›lonych prawnie (na przykÅ‚ad gdy naprawa uszkodzonego urzÄ…dzenia byÅ‚aby droższa od jego wymiany na nowy towar). RÄ™kojmia obowiÄ…zuje 24 miesiÄ…ce od daty zakupu.