Najlepsze Porady ZdrowieWitamina D - czy warto suplementować?

Witamina D - czy warto suplementować?

Witamina D - czy warto suplementować? Witamina D

Witamina D jest nazywana inaczej witaminą słońca, ponieważ to właśnie ono powoduje proces jej syntezy. Niestety w naszej strefie geograficznej przez większość roku nie jesteśmy w stanie wyprodukować witaminy D w odpowiedniej ilości, dlatego jesienią odczuwamy spadek energii i pogorszone samopoczucie. Według badań, nawet 90% Polaków cierpi na niedobór witaminy D, dlatego konieczna jest jej suplementacja.


Po co nam witamina D?
Korzyści jakie wynikają z odpowiedniego poziomu witaminy D w organizmie są bardzo duże. Przede wszystkim pozwala ona utrzymać odpowiednią strukturę kości, pomaga regulować metabolizm, wzmacnia mięśnie i reguluje ciśnienie. Odpowiedni poziom witaminy D zmniejsza ryzyko zachorowań na choroby autoimmunologiczne, a także chroni przed nowotworami. Osoby, u których nie występuje deficyt witaminy D cieszą się lepszym funkcjonowaniem układu odpornościowego i rzadziej łapią infekcje.

Skąd bierze się witamina D?
Aby organizm mógł wyprodukować witaminę D niezbędne jest słońce, a konkretnie promienie UVB. Niestety w naszym klimacie jest go niewiele, jednak latem jesteśmy w stanie uzupełnić braki na tyle, że wystarczy nam zapasu na okres 2-3 miesięcy. W celu pozyskania witaminy D wystarczy regularnie eksponować przez minimum kilkanaście minut odsłonięte nogi i ramiona. Niestety w lecie wielu z nas nakłada na skórę filtry ochronne, które chronią przed groźnymi nowotworami skóry wywołanymi promieniowaniem, jednak blokują syntezę witaminy D Z kolei dieta nie jest w stanie zapewnić nam wystarczającej dawki. Aby było to możliwe, musielibyśmy codziennie spożywać duże ilości tłustych ryb, jaj i wypijać ogromne ilości mleka. Dlatego istotna jest regularna suplementacja, która jest w stanie zapobiec lub uzupełnić niedobory witaminy D zwłaszcza w okresie jesienno-zimowym.

Jaka jest zalecana dawka?
Zalecenia dotyczące spożywania dziennej dawki zależą od wielu czynników, m.in. wieku, wagi, tryby życia, nawyków żywieniowych, pory roku, a także częstotliwości ekspozycji na słońce. Pomimo, że na opakowaniach suplementów możemy natrafić na informacje dotyczące tego, ile jednostek powinniśmy spożywać na dobę, to tak naprawdę trudno je jednoznacznie odnieść do ogółu społeczeństwa. Warto przed rozpoczęciem suplementacji skonsultować się z lekarzem, który zleci odpowiednie badania, ustali czy pacjent ma niedobory i jak duże one są oraz dopasuje odpowiednią dawkę. U zdrowych dorosłych stosuje się na ogół 800-2000 jm na dobę, natomiast u osób leczących schorzenia wywołane niedoborem witaminy D lekarz może przepisać dawkę nawet na poziomie 20 000 jm. W przypadku przyjmowania większych dawek należy również pamiętać o jednoczesnym przyjmowaniu witaminy K2, aby przyswajany w wyniku suplementacji witaminą D wapń nie odkładał się w tętnicach.

Dodaj komentarz


Najciekawsze porady

Podobne porady - warto przeczytać

Ostatnio komentowane porady

Jak odblokować reklamy ?
zdecydowanie perfumy jezeli sie wie jakie uzywa :)
Viagra Online Cheap Overnight Shipping Cialis Rush Delivery...
mam uzywam !! sprawdza sie
info ze jedzie teściowa - to wystarczy na wytrzeźwienie w 10...
stosuje :) są efekty !!
ja mam acienie pod oczami od zawsze :( tak juz mam i tyle
niestety żadna z porad u mnie się nie sprawdziła -...