Sprawozdanie jest ustnym lub pisemnym przedstawieniem wydarzeń. Opisywane sytuacje ułożone być powinny w porządku chronologicznym. To zwykle krótka forma przekazu, która bez zbędnych ozdobników przedstawia wydarzenia. Co istotne, aby napisać dobre sprawozdanie, należy być jego świadkiem lub uczestnikiem. Jak poprawnie ułożyć tę formę przekazu? jakie elementy powinno zawierać?
1. Rób notatki
W przypadku, jeśli piszesz sprawozdanie z wernisażu czy premiery teatralnej, spokojnie możesz robić notatki w trakcie wydarzenia. Nikomu nie będziesz tym przeszkadzać, a i będziesz mieć gwarancję, że nic Ci nie umknie i dokładnie opiszesz to, co się rzeczywiście wydarzyło.
2. Poszukaj dodatkowych informacji
Przed napisaniem sprawozdania sprawdź w internecie, jak reklamowane było to wydarzenie. Może jest jakiś szczegół, o którym nie wiedziałeś przed samym wydarzeniem.
3. Zacznij pisać
Pamiętaj o zachowaniu chronologicznej kolejności . To sprawa kluczowa w przypadku sprawozdania. W relacji zawrzyj konkretne i najważniejsze informacje. Pamiętaj też, że sprawozdanie jest tekstem nie nacechowanym emocjonalnie. Staraj się nie dodawać ozdobnych fraz ani zbyt wielu osobistych opinii. Te dodasz na końcu.
4. Kluczowe zwroty
Określ dokładnie co, gdzie i kiedy. Nie zapomnij dodać, kto był uczestnikiem. Sprawozdanie jest formą pisemną, w której powinny znajdować się charakterystyczne zwroty. Są to słowa wyrażające kolejność, np. "najpierw", "potem", "na końcu" itp.
5. Dodaj kilka słów od siebie
Pisząc sprawozdanie, które jest tzw. suchą relacją, nie szalej z podsumowaniem. Tak, możesz wyrazić swoją opinię na temat wydarzeń, ale zrób to naprawdę umiarkowanie. I gotowe!