Marketing medyczny oparty jest na innych zasadach niż tradycyjny marketing, dlatego stanowi duże wyzwanie. Aby prowadzić skuteczne kampanie należy poznać szczegółowo specyfikę tej branży. Niezbędne jest również opracowanie dedykowanych narzędzi, które pozwolą przynosić placówkom medycznym oraz lekarzom wymierne korzyści. Na jakich kwestiach skupić się efektywnie zrealizować marketing medyczny?
Marketing medyczny - na czym to polega?
Marketing szeptany medyczny to bardzo wymagające zadanie. Wszystko z powodu ustawy o działalności leczniczej z 2011 roku (Dz. U. z 2011r. Nr 112 poz. 654), która informuje o zakazie reklamowania praktyk lekarskich. Sytuację komplikuje również liczna konkurencja na rynku usług medycznych, która na dodatek "nie śpi" i realizuje wiele działań, które mają na celu zainteresowanie usługami świadczonymi przez daną placówkę.
Organizując kampanię z obszaru marketingu medycznego trzeba pamiętać o tym, aby była skuteczna, a przy tym zgodna z prawem. Jest to niezwykłe trudne ponieważ nie można korzystać z wielu narzędziu które w innych branżach przynoszą najlepsze efekty. Trzeba się skupić przede wszystkim na kreowaniu pozytywnego wizerunku. Własna strona internetowa, dbanie o wysoką pozycję w wyszukiwarce, a także prowadzenie kanałów social media to podstawowe kwestie, o których należy pamiętać. Co jeszcze można zrobić, aby skuteczne zrealizować marketing medyczny?
Wizerunek lekarza
Dbanie o wizerunek lekarza oraz placówki medycznej to najważniejszy aspekt. Pacjenci umawiający się na wizytę lub zabieg powierzają w ręce specjalisty swoje zdrowie, dlatego muszą mieć do niego duże zaufanie. Nie ma chyba skuteczniejszego sposobu na jego zdobycie niż marketing szeptany medyczny.
W sytuacji, gdy tak wiele osób wybór lekarzy uzależnia od rekomendacji innych, opinie zwłaszcza te dostępne do wiadomości publicznej w sieci, powinny zachęcać innych do skorzystania z usług danej placówki. Niestety pacjenci mało kiedy dzielą się swoim zdaniem dlatego warto ich do tego zachęcić. Może robić o lekarz podczas wizyty, a także profesjonalna agencja, która pobudzi dyskusję na odpowiednim forum czy portalu medycznym.
Rozwój kompetencji
To co najskuteczniej przekonuje do skorzystania z usług danego lekarza to jego podejście do pacjenta, a także kompetencje. Kształcenie lekarzy i kadry medycznej to obszar, w którym specjalizuje się coraz więcej firm na Polskim rynku.
Przykładem jest Neo Vinci - agencja marketingu strategicznego, która oferuje skuteczne rozwiązania pozwalające na pozyskanie merytorycznej wiedzy. Przykładem są akademie edukacyjne, które zawierają obszerny zakres materiałów przygotowanych pod okiem specjalistów z różnych dziedzin medycyny.