09.02.2024

Opóźniony lub odwołany lot – jak dochodzić swoich praw?

Opóźniony lub odwołany lot – jak dochodzić swoich praw?

Ocena artykułu

Na podstawie 3 opinii
pełna gwiazdka pełna gwiazdka pełna gwiazdka pełna gwiazdka pełna gwiazdka
autor
Autor artykułu
Michał Lewandowski
Michał jest redaktorem portalu najlepsze-porady.pl, ekspertem od finansów osobistych i oszczędzania. Jego artykuły zawierają praktyczne wskazówki dotyczące zarządzania budżetem, inwestowania pieniędzy oraz osiągania finansowej stabilności.
Udostępnij

Niebawem wielu z nas wybierze się na upragniony urlop za granicę. Część osób jako środek transportu wybierze samolot. Warto przed lotem zapoznać się z prawami, jakie przysługują osobom podróżnym. Co zrobić w przypadku gdy lot zostanie odwołany lub opóźniony?


Odszkodowanie za odwołany lub opóźniony lot
Jeśli nasz lot zostanie odwołany lub opóźniony o co najmniej 3 godziny, bądź jeśli nie zostaniemy wpuszczeni na pokład samolotu, mamy prawo domagać się rekompensaty od przewoźnika. Jej kwota wynosi od 250 aż do 600 euro. Oto szczegółowy podział:

  • 250 euro za loty na odległość mniejszą niż 1500 km,
  • 400 euro za loty na odległość 1500 km w obrębie UE oraz pozostałe loty na odległość 1500 - 3500 km,
  • 600 euro za loty powyżej 3500 km poza strefę UE.

Odszkodowanie za odwołany lot przysługuje pasażerowi, który otrzymał o tym informację w ciągu 14 dni przed odlotem. Do jego uzyskania wystarczy bilet elektroniczny. 

Kiedy odszkodowanie nie przysługuje? 
W sytuacji, gdy przewoźnik udowodni, że odwołanie lotu wynika z powodu tzw. okoliczności nadzwyczajnych, odszkodowanie nie przysługuje pasażerowi. Czym są owe okoliczności nadzwyczajne? Najczęściej są to decyzje w kwestii zarządzania ruchem lotniczym. Mogą one wynikać z niekorzystnych warunków atmosferycznych lub niestabilnej sytuacji politycznej w kraju, który stanowi miejsce przylotu. 
A co zrobić w sytuacji, gdy linie lotnicze nie wypłaciły odszkodowania, pomimo że przysługuje ono pasażerowi? Może on w takim przypadku skontaktować się z odpowiednim organem. Wniosek o rozwiązanie sporu można złożyć do Rzecznika Praw Pasażerów lub skierować postępowanie na drogę sądową. 

Lot odwołany lub opóźniony o więcej niż 2 godziny
Niezależnie od tego, czy odpowiedzialność za odwołany lot leży po stronie linii lotniczych czy nie, mają one obowiązek zapewnić opiekę nad pasażerem. Co kryje się pod tym pojęciem? 
Przede wszystkim najważniejszą kwestią jest zapewnienie podróżnemu alternatywnego lotu w miejsce docelowe w jak najwcześniejszym terminie, samolotem tej samej linii lub przewoźników konkurencyjnych. 
Obowiązkiem przewoźnika jest również zagwarantowanie podróżnemu napojów i posiłków w proporcjonalnym wymiarze do czasu spędzonego na oczekiwaniu na lot. Jeśli natomiast alternatywny lot może odbyć się dopiero kolejnego dnia, linia lotnicza zobowiązana jest do zapewnienia bezpłatnego noclegu, transportu w obie strony oraz 2 rozmów telefonicznych. 

O pełnych prawach pasażerów linii lotniczych możesz przeczytać Rozporządzeniu WE) nr 261/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 11 lutego 2004 r.

Opinie na temat artykułu

Średnia ocena
pełna gwiazdka pełna gwiazdka pełna gwiazdka pełna gwiazdka pełna gwiazdka
(3)
pełna gwiazdka pełna gwiazdka pełna gwiazdka pełna gwiazdka pełna gwiazdka
Odwołany lub opóźniony lot to niewielka cena jaką przyszłoby zapłacić za 600 euro
~Leszek
09.02.2024
pełna gwiazdka pełna gwiazdka pełna gwiazdka pełna gwiazdka pełna gwiazdka
Nie wiedziałam że za opóźniony lub odwołany lot należy mi się jakieś odszkodowanie, przydatne porady.
~Marlena
09.02.2024
pełna gwiazdka pełna gwiazdka pełna gwiazdka pełna gwiazdka pełna gwiazdka
Trzeba znać prawa pasażera!
~Ewa
09.02.2024
Zamknij
Twoja prywatność
Ta strona wykorzystuje pliki cookies. Informacje te wykorzystywane są tylko do celów statystycznych w celu usprawnienia działania serwisu.
Zaakceptuj
Polityka prywatności