Rok 2020 z pewnością zapamiętamy na długo. Za sprawą wybuchu pandemii choroby wywołanej wirusem SARS-CoV-2, nasza codzienna rzeczywistość niemal stanęła na głowie. Od dnia 30 stycznia, czyli od momentu wprowadzenia przez WHO międzynarodowego stanu zagrożenia dla zdrowia publicznego, obowiązują nas szczególne zasady postępowania. Obowiązkowe noszenie maseczek w miejscach publicznych, zachowywanie odległości między sobą oraz zalecenia dotyczące częstego mycia i dezynfekcji rąk przeszły do porządku dziennego.
Jednak wraz z poluzowaniem obostrzeń dotyczących podróżowania, a także pod wpływem nastania wakacji, wielu z nas decyduje się na (chociaż kilkudniowy) wyjazd wypoczynkowy. Nic dziwnego - od wielu miesięcy jesteśmy bombardowani informacjami o kolejnych zakażeniach, kryzysie oraz "zupełnie nowej rzeczywistości". Krótki urlop z rodziną to doskonały sposób na oderwanie się od negatywnych emocji i stresu związanego z zaistniałą sytuacją. Mimo odpoczynku, nie możemy zapominać o nałożonych na nas obowiązkach - maseczce oraz dystansowaniu się. Dlatego też hotele Jarosław przyjmujące turystów z całego kraju zobowiązane są do zapewnienia bezpieczeństwa zarówno gościom, jak i członkom obsługi.
W jaki sposób hotele, hostele i inne miejsca noclegowe powinny funkcjonować, aby turyści i pracownicy czuli się bezpiecznie?
Ministerstwo Rozwoju wydało rozporządzenie zawierające szczegółowe wytyczne dla hoteli, pensjonatów i innych obiektów. W miejscach tych muszą znaleźć się dozowniki z płynem dezynfekującym dla gości przy wejściach oraz w recepcji, przy windach oraz wejściach do toalet. Dodatkowo, w każdym pomieszczeniu o charakterze sanitarnohigienicznym musi znaleźć się instrukcja zawierająca informacje dotyczące właściwego mycia i dezynfekcji rąk czy zakładania rękawiczek i maseczki. Hotele i miejsca noclegowe zobowiązane są także do zapewnienia sprzętu potrzebnego do wykonywanie prac porządkowych, a w szczególności dezynfekcji najczęściej dotykanych powierzchni, czyli klamek, blatów, poręczy, krzeseł itp.
Pomieszczenia wspólne, czyli miejsca zabaw czy sale konferencyjne mogą być użytkowane pod warunkiem zachowania przynajmniej 1,5 metra odległości między osobami. Dezynfekcja blatu w recepcji, klamek, klawiatur, wszelkich uchwytów i toalet wspólnych nie rzadziej niż co godzinę. Ministerstwo zaleca także, bu po każdym kliencie rutynowo sprzątać pokoje, a także dezynfekować wszystkie powierzchnie, wietrzyć i dokonać zamgławiania, ozonowania lub dekontaminacji stosując do tego celu odpowiednie urządzenia. W przypadku, kiedy obiekt umożliwia gościom korzystanie ze sprzętu sportowego, np. kajaków czy rowerów, o każdym ich użyciu konieczne jest ich dokładne zdezynfekowanie. Pościel oraz ręczniki muszą być prane w temperaturze co najmniej 60°C z użyciem dodatkowego detergentu.
zachowaj spokój
A co na wypadek, kiedy w obiekcie stwierdzi się obecność osoby z objawami choroby? W hotelu lub pensjonacie musi znajdować się oddzielne pomieszczenie lub pokój wyposażony w płyn dezynfekujący oraz niezbędne środki ochrony osobistej. Każdy z gości powinien mieć także łatwy dostęp do powyższych informacji oraz numerów telefonów do służb medycznych oraz najbliższej stacji sanitarno-epidemiologicznej.