Najlepsze Porady BiznesJak zastrzec znak towarowy? Kompendium wiedzy. Ocena 5 na podstawie 1 komentarza

Jak zastrzec znak towarowy? Kompendium wiedzy.

Jak zastrzec znak towarowy? Kompendium wiedzy.

To mit, że nazwa firmy jest chroniona jedynie poprzez rejestrację działalności w KRS lub CEIDG. O ile taka marka jest później komercyjni używana na rynku to prawo w minimalnym stopniu ją chroni. Aby zapewnić jej najwyższy poziom tej ochrony musisz zarejestrować znak towarowy w Urzędzie Patentowym. Z tego artykułu dowiesz się podstawowych informacji jak zastrzec znak towarowy.


Jak zastrzec znak towarowy?

Procedura rejestracji znaku towarowego w polskim Urzędzie Patentowym trwa około sześciu miesięcy. Procedurę skrócono dzięki nowelizacji z 2016 roku. Jeszcze do niedawna na wydanie decyzji należało czekać około roku. Procedura rejestracji znaków unijnych jest krótsza i o ile nie pojawią się jakieś problemy – trwa około 5 miesięcy.

Przedsiębiorcy najczęściej podejmują się rejestracji:

  • nazwy (znak słowny);
  • logo (znak słowno-graficzny);
  • sygnetu (znak graficzny).

Od strony formalnej procedurę można podzielić na 7 etapów:

  1. Przygotowanie dokumentacji (wniosku, rysunku, wykazu towarów i usług) i wysłanie je do Urzędu Patentowego.
  2. Badanie wstępne przez eksperta (ocenia m.in. czy nie występują bezwzględne przeszkody rejestracji);
  3. Publikacja zgłoszenia w Biuletynie Urzędu Patentowego.
  4. Trzy miesięczny okres na składanie sprzeciwów przez właścicieli znaków podobnych.
  5. Wydanie warunkowej decyzji o przyznaniu prawa ochronnego.
  6. Opłata za 10 letnią ochronę.
  7. Wysłanie świadectwa rejestracji znaku towarowego.

Zobacz również:

Jak chronić nazwę firmy? Poznaj przepisy darmowe, które Ci to zapewniają.

 

 

Koszt rejestracji znaku towarowego

Warto wiedzieć, że znak towarowy powinien przede wszystkim odróżniać towary lub usługi przedsiębiorcy od podobnych produktów działalności konkurencyjnych firm. Z tego względu nie mają większych szans na ochronę znaku opisowe, które dokładnie wskazują co jest pod nimi operowane. Przykładem mogą być nazwy takie jak:

  • vip meble;
  • rowery 24;
  • e-prawnik.

Jeżeli jednak takie przeszkody w Twoim znaku nie wystąpią to za rejestrację będziesz musiał uiścić określone opłaty urzędowe. Koszt zgłoszenia znaku towarowego w polskim Urzędzie Patentowym to 450 PLN (drogą papierową) oraz drogą 400 PLN jeżeli zrobisz to on line. Każda kolejna klasa powyżej pierwszej to dodatkowa opłata w wysokości 120 PLN. Dziesięcioletnia ochrona w Polsce to koszt 400 PLN za każdą wskazaną klasę plus opłata 90 PLN za ogłoszenie o przyznanej ochronie.

Jeżeli interesuje Cię szersza ochrona na UE lub na wybrane kraje świata to opłaty urzędowe omówione zostały w poniższym nagraniu.

 

 

Jaki znak towarowy ma największą szansę na rejestrację?

Jeżeli boisz się, że nazwa Twojej firmy jest opisowa to jest pewien sposób aby obejść prawo. Wystarczy, że takie słowo ubierzesz w oryginalną, wysoce odróżniającą grafikę. Logo będące zwykłym czarnym napisem na białym tle nie wystarczy. I tutaj jest rozbieżność pomiędzy tym co modne i miłe dla oka a tym co jest korzystne z prawnego punktu widzenia.

Musisz też pamięta, że rejestrując logo z opisową nazwą firmy zyskujesz słabą ochronę. Tego typu znak towarowy będzie Cię zabezpieczał tylko w zakresie warstwy graficznej. Z drugiej strony jeżeli ta opisowość nie jest tak oczywista to możesz swoją rejestracją postraszyć konkurencję.

Poza opisowością większość problemów ze zgłoszeniem wynika ze złożonego sprzeciwu do rejestracji. Kolizją nie są bowiem jedynie znaki identyczne ale również podobne. I to dla wielu zgłaszających jest szok. Wiele osób żyje w błędnym przeświadczeniu, że 30% różnic w nazwie wystarczy aby obejść prawo. 

To mit przez który wiele osób straciło swoje pieniądze. Jeżeli okaże się, że znak towarowy konkurenta jest na tyle podobny do Twojego, że wasi klienci mogą się pomylić to sprzeciw zostanie uznany za zasadny. Co więcej, taka osoba może później żądać abyś zmienił nazwę pod którą działasz. Skoro Urząd Patentowy uznał wasze znaki za kolizyjne to sąd najpewniej zrobi to samo. Z tego powodu tak ważna jest pogłębiona analiza prawna marki przed zgłoszeniem. Warto takie badanie zlecić rzecznikowi patentowemu bo on jak nikt inny ma wiedzę i doświadczenie ze znakami towarowymi

Czy po rejestracji zyskujesz monopol na nazwę firmy?

 Po zarejestrowaniu znaku towarowego w Urzędzie Patentowym nabędziesz wyłączne prawa do marki. Są one jednak w kilku miejscach ograniczone. Na pewno nie będziesz miał monopolu na posługiwanie się danym słowem. Ochrona prawna znaku towarowego ograniczona jest do:

  • terytorium danego kraju lub regionu (Polska lub Unia Europejska);
  • nazwy lub logo (w zależności od tego co zgłosisz);
  • czasu ochrony (10 lat od dnia zgłoszenia);
  • towarów i usług, które wskażesz w zgłoszeniu.

 

Upraszczając, ten monopol prawny na nazwę lub logo obejmie tylko branże w której działasz. Jeżeli prowadzisz restaurację to możesz zakazać konkurencji używania podobnej nazwy. Twoja rejestracja nie będzie jednak w stanie zablokować producenta mebli, który będzie chciał wejść w taką samą nazwę. Co więcej, może dojść do sytuacji, że powstanie firma o identycznej nazwie, oferująca to samo co ty. Nie złamie prawa o ile będzie działać w innym państwie.

Poniżej kilka przykładów takich zarejestrowanych znaków towarowych.

Jakie korzyści daje rejestracja znaku towarowego?

Oczywiście nie ma obowiązku rejestrowania znaków towarowych. Można korzystać z minimalnej ochrony jakie dają przepisy darmowe. Problem w tym, że aby się na nie powoływać musisz w pierwszej kolejności setkami dowodów wykazać, że jesteś właścicielem swojej marki. Zasięg tej ochrony obejmie jedynie terytorium gdzie działasz. Przykładowo jeżeli prowadzisz zakład dentystyczny pod nazwą „Pan Ząbek” to ochroną obejmiesz nawet nie całe miasto a jedną dzielnicę. Takich wad nie ma ochrona wynikająca z rejestracji znaku towarowego.

Poniżej najważniejsze korzyści.

1. Stajesz się formalnym właścicielem praw do swojej marki.

W świadectwie rejestracji będziesz wskazany jako jego właściciel. To ważne bo w przypadku sporu wystarczy, że powołasz się na numer prawa ochronnego. Nie musisz w tym celu pokazywać dowodów swojej działalności. Więcej, możesz w ogóle jeszcze swojej marki nie wprowadzać na rynek. Taka sytuacja zapobiega też wielu sporom sądowym bo konkurent, któremu wskażesz, że dysponujesz formalną rejestracją najczęściej zejdzie ze spornej nazwy.

2. Chronisz się przed próbą kradzieży nazwy firmy.

To nie żart, nazwę firmy można ukraść zgłaszając ją na siebie w Urzędzie Patentowym. Jako, ze Panuje tam zasada „kto pierwszy ten lepszy” ochronę dostanie ta osoba, która jako pierwsza o to wystąpi. Może to być więc Twój były wspólnik, pracownik lub konkurent w branży.

Unieważnienie takiego prawa to droga przez mękę i kosztuje zazwyczaj kilkanaście razy więcej niż samo zgłoszenie. Co więcej są firmy, które specjalizują się w tego typu kradzieżach. Mówi się o nich trolle od znaków towarowych. Jeżeli jednak swoją nazwę zastrzeżesz znikasz z pola ich zainteresowań.

3. Łatwiej będzie Ci prowadzić spór w sądzie.

Jako właściciel zarejestrowanego znaku towarowego przerzucasz ciężar dowodowy na konkurencję. Pokazujesz świadectwo rejestracji i mówisz niejako „to dowód na moje prawa do marki”. Jeżeli konkurent się z tym nie zgadza to będzie musiał przedstawić dowody na to, że taką nazwą może się jednak posługiwać lub dowody pozwalające mu Twój znak unieważnić. Jeżeli będą słabej jakości lub w niewystarczającej ilości – nie uda mu się to.

Czyli ty jedynie zgłaszasz jako pierwszy znak do ochrony a w konsekwencji konkurent musi przeciwstawić Ci dziesiątki lub setki dowodów. Finalnie i tak wszystko zależy od interpretacji sędziego. 
4. Zyskasz możliwość legalnego posługiwania się symbolem R.

Od strony prawnej ten symbol to „jedynie” skrót od angielskiego słowa registered, które komunikuje, że dana nazwa lub logo jest zarejestrowanym znakiem towarowym. Czyli ma ostrzegać konkurencję przed wejściem w podobne oznaczenie.

Okazuje się jednak, że większość ludzi rozumie tę R-kę inaczej. Odbierają ją jako informację o oryginalności produktu. Ponoć budy znanych marek bez tego symbolu to podróbki. Nie jest to oczywiście prawdą, ale korzystaja na tym firmy, które swoje znaki chronią. Klienci mając do wyboru produkty z R-ką i bez chętniej wybiorą te pierwsze. Po prostu założą, że są lepszej jakości.

 

Oczywiście korzyści z rejestracji znaku towarowego jest więcej. Pozostałe zostały omówione w poniższym nagraniu:

 

 

Dodaj komentarz

Natalia
Najnowszy Komentarz!
Dodano:
0
0

Zastanawiałam się ostatnio jak zastrzec znak towarowy. Skorzystam z waszych porad.


Najciekawsze porady

Podobne porady - warto przeczytać

Ostatnio komentowane porady

Turystykę określić można mianem podróży w celu zobaczenia i...
Rolka do ubrań i roomba to moje ulubione "sprzęty" odkąd mam...
Jak zarejestrować numer z plusa
Wiele kursów organizowanych są z funduszy europejskich, które...
Mam do napisania referat na temat Jana czocharskiego pomuszcie
Wybór ekipy budującej nasz wymarzony dom jest ważny zwracajmy...